Kommunikationsguiden innehåller konkreta verktyg för Licabs kommunikation och beskriver syfte, budskap och tonalitet.
Licab är ett litet, familjärt bolag med stora kompetensresurser. Vi erbjuder nischad spetskompetens för projekt inom infrastruktur, industri och samhälle.
Licab jobbar nära kunden och har alltid projektets bästa för ögonen. Vi är kända för förmågan att förstå kundens utmaningar och vad de egentligen behöver. Det är en förutsättning för att kunna lösa uppdrag lite bättre.
Kärnvärderingarna vägleder budskapen
Valet grundar sig på:
Licab har en förmåga att höra mer än det som uttalas, att läsa mellan raderna och hitta lösningar på utmaningar som uppdragsgivaren ännu inte hunnit identifiera. Licab är också ödmjuka lyssnare som värdera kundens behov och utmaningar på seriöst och insiktsfullt sätt.
Budskap som bekräftar kärnvärderingen:
Exempel på kommunikation som stödjer kärnvärderingen:
Exempel case:
Licab blev utvald som partner i samhällsomvandlingen av Gällivare Kommun. Visade en lyhördhet inför kommande behov och målade upp en bild över förväntat scenario. Ödmjuk framtoning ledde till förtroende och gott samarbete.
Valet grundar sig på:
Licabs oberoende ställning i sina projektinsatser resulterar i en trovärdig partner som alltid ser till uppdragets bästa. Licab är mån om att vårda sina relationer, och för en öppen och ärlig dialog med uppdragsgivaren. Det skapar långsiktighet med varaktiga kundförtroenden och lojala medarbetare.
Budskap som bekräftar kärnvärderingen:
Exempel på kommunikation som stödjer kärnvärderingen:
Exempel case:
Licabs fastighetsjurist och samhällsplanerare hjälper Luleå kommun att ta fram en markanvisningspolicy. Detta ger kommunen en modern och marknadsmässig markprissättning. Uppdragsgivarens egen verksamhet utvecklas samtidigt och de uppsatta målen för verksamheten blir uppnåbara.
Valet grundar sig på:
Hos Licabs medarbetare finns en stolthet i uppdragen och en vilja att leverera bästa möjliga resultat. Både för uppdragsgivarens skull, för medarbetarna och för samhället i stort. Att bry sig om varandra är en del av Licabs kultur.
Budskap som bekräftar kärnvärderingen:
Exempel på kommunikation som stödjer kärnvärderingen:
Exempel case:
Uppdraget med markförhandling/marklösen/fastighetsvärdering i Svappavaara resulterade i en dag i kanot för att göra det bästa jobbet. Licab räds inte utmaningar. Flexibilitet och lyhördhet ger ett bättre än önskat resultat.
Valet grundar sig på:
Licabs största tillgång är deras konsulter som alla besitter expertkompetens för att lösa uppdragen. Inom organisationen finns en djup och bred erfarenhet som kan nyttjas i alla projekt genom erfarenhetsutbyte. Tack vare detta är Licab ofta delaktig i att utveckla kundens egen organisation och processer.
Budskap som bekräftar kärnvärderingen:
Exempel på kommunikation som stödjer kärnvärderingen:
Exempel case:
Genom erfarenhet och kompetens inom arbetsmiljö hjälpte Licab uppdragsgivaren att nå målet med noll olyckor i projektet. Dessutom minskas risker i underhåll och förvaltning för Haparandabanan.
Tonaliteten bekräftar vilka vi är
Rätt kanal vid rätt tillfälle
Licab förfogar över ett antal egna kanaler. Alla dessa kanaler har ett eget syfte och funktion. De används i olika sammanhang, för olika ändamål – ibland i kombination med varandra, ibland var och en för sig.
Köpta
Köpta
Licab behöver kommunicera denna förväntan tydligt internt och skapa en kultur där alla är med och bygger kännedom och vilka Licab är och vad man gör.
En medarbetare har huvudansvaret över kommunikationen och den övergripande kommunikationsplanen. Rutiner upprättas för att alla medarbetare ska kunna vara delaktiga och säkerställa att Licab kommunicerar enligt fastlagd plan. Ett exempel kan vara att Licab upprättar en mall för projektsummering.
En aktivitetsplan för kommunikation och relevanta mål för kommunikationen behöver upprättas. Att planera kommunikationen är det enda sättet att säkerställa att den blir genomförd.
Målsättningen för kommunikationen bör sättas i relation till verksamhetsmålen för att dessa ska arbeta mot samma syfte.
Licab bör också upprätta en plan för den interna kommunikationen och vidta åtgärder för att säkerställa